POOD

Sõnum pudelis

Müüdid ja faktid: “Mereandides on palju elavhõbedat”

10/09/2015

diagram-of-a-fish1

Mis on elavhõbe ja kust see tuleb?

Elavhõbe on looduslikult tekkinud toksiline metall, mis eksisteerib madala sisaldusega kogu meid ümbritsevas keskkonnas ning ta ei kao kunagi ära. Elavhõbeda ringlus keskkonnas käib läbi õhu, maa ja vee ning see mõjutab kõiki taimi ja loomi. Element satub jõgedesse ja järvedesse peamiselt läbi vihma või siis läbi põhjavee. Bakterid võivad elavhõbedat moonutada nii palju, et sellest tekib uus aine, mida nimetatakse metüülelavhõbedaks- see vorm on juba inimesel kahjulik.

Kas mereannid sisaldavad palju elavhõbedat? See kauaegne müüt püsib ikkagi vaatamata hulgalistele tõendustele, et tervisele on kasulik süüa kala. Tõestamata riskid assotsiseeruvad orgaanilise elavhõbedaga mereandides. Rahvusvaheline kalameeste institutsioon ja meditsiini institutsioon on kinnitanud, et mereannid, nagu meie neid teame, kaitsevad südame haiguste, depresiooni ja enneaegse surma eest. Uuringud näitavad, et kui kala söömisest hoiduda, jäävad paljud olulised toitained saamat, mis aitavad tervist hoida ja tasakaalustada. Näiteks aitavad mereannid kaasa kasulikule südametööle ning omavad suurt rolli laste arengus ja nende tervises.

Kuigi siiski peaaegu kõik mereannid sisaldavad jälgi elavhõbedast. Enamik inimeste jaoks ei ole see eluohtlik. Mõned kalad sisaldavad suures koguses elavhõbedat, mis võib kahjustada sündimata imikuid või väikeste laste närvisüsteemi. Riskid elavhõbedast kalas sõltuvad kala kogusest, mis on söödud ja kui suurt hulka elavhõbedat nad sisaldavad. Ülemaailmne toidu organisatsioon ja keskkonnakaitse agentuur soovitavad rasedatel naistel, imetavatel naistel ja väiksetel lastel hoiduda teatud mereandidest, mis sisaldavad suures koguses elavhõbedat ning pigem süüa madala elavhõbeda sisaldusega mereande.

Siin on kolm soovitust, kuidas peaksid naised ja väikelapse valima mereande, mis sisaldavad neile kasulikke toitaineid ja OMEGA 3 rasvhappeid:

1) Vältida suurte kalade nagu haide, kuning Makrelli ja Sinise lutsu söömist, kuna need kalad sisaldavad suures koguses elavhõbedat.
Süüa 2 korda nädalas erinevaid kala ja mereanni tooteid, millel on madal elavhõbeda sisaldus.

2) 6 kõige populaarsemat kala, mis sisaldavad vähe elavhõbedat on: krabi, tuunikala, lõhe, tursk, saida ehk põhjaatlandi süsikas ning säga.

3) Jälgige kohalike kalatootjate sedelitel olevat infot selle kohta, kust on kala püütud ja palju see sisaldab elavhõbedat. Hea on süüa kodumaist kala või sisse toodud kala, mille puhul on oluline kontrollida, et see oleks õigesti töödeldud ja hoitud.

Meie Crabitis soovitame Atlandi Turska ja Punast Kuningkrabi nende toiteväärtuse ja väikese elavhõbeda sisalduse tõttu. Ning maitse pärast muidugi ka.

Viited:

http://seafoodinternationaldigital.com/tag/seafood-myths/
http://water.epa.gov/scitech/swguidance/fishshellfish/outreach/advice_index.cfm
http://www.nrdc.org/health/effects/mercury/guide.asp
http://seafood.edf.org/mercury-seafood

Comments