POOD

Sõnum pudelis

Müüdid ja faktid: “kala on kõrge kolesterooli sisaldusega”

06/08/2015

_DSC3154

Kas igasugune kolesterool on halb? Kas kõik mereannid on kõrge kolesterooli sisaldusega? Milliseid kasulikke aineid mereannid sisaldavad ja kust nende kohta infot saab?

Mereandidest hoidutakse tihti nende kõrge kollesterooli sisalduse tõttu, küll aga ei ole asjad nii kuidas esmapilgul paistavad:

Kehas on kahte erinevat kolesterooli: esimene (MTL – madala tihedusega lipoproteiin) ladestub arterite ja muude veresoonte seintele ning tekitab trombe, mis omakorda võivad viia südame- ja veresoonkonna haigusteni. Teine (KTL – kõrge tihedusega lipoproteiin) aitab vältida trombide teket ja ladestumist. Ehk siis lihtsalt öeldes halb ja hea kollesterool.

Mereannid on kõrge hea kolesterooli sisaldusega, lisaks on mereandides vähe küllastunud rasvhappeid ja transrasvasid. Viimased on aga tuntud terviseprobleemide tekitajad, näiteks soodustavad trombide teket, kollesterooli ladestumist ja kilpnäärme probleeme. Küllastunud rasvhappeid sisaldavad loomaliha ja enamik pakendatud  lihatooteid. Transrasvu leidub aga snäkkides, friteeritud toodetes ja margariinis ning muus, mis sisaldab tööstuslikult rafineeritud õli.

Kalas on suur kogus omega-3 rasvhappeid, mis takistavad kolesterooli ladustumist. Keha seda aga ei tooda seega on mereannid selle kätte saamiseks suurepäraseks tooraineks. Omega-3 happed aitavad kaasa kogu südame ja veresoonkonna tegevusele ning artriidi, psoriaasi, astma ja skleroosi ravile. Samuti sisaldavad mereannid näiteks vitamiine (C ja B12), mineraale (kaalium ja tsink) ja kasulikke happeid nagu foolhape.

Toiteväärtuse kohta saab parimat infot avalikest uurimistöödest, mis on erinevate meediumite kaudu kättesaadavad tänu tervishoiuorganisatsioonidele või –ametitele. Näiteks sellised dokumendid: http://seafoodhealthfacts.org/pdf/seafood-nutrition-hp-nutrient-chart.pdf

Lisaks on avaldatud hulganisti teemaga haakuvaid raamatuid, mis annavad ülevaate mereandidest ja nendega seonduvatest protsessidest, näiteks:

“Seafood Handbook: The Comprehensive Guide to Sourcing, Buying and Preparation” (2009).

Kõiki meediume kasutades tuleb aga hinnata allika usaldusväärsust ja info korrektsust saamaks asjakohaseid ja pädevaid teadmisi. Samuti tasub alati konsulteerida arstide ja toitumisspetsialistidega, et vältida ükskõik millise toorainega seonduda võivaid probleeme. Mereande soovitame kõigil oma menüüs hoida ja regulaarselt süüa, et mereandides peituvad kasulikud toitained ka teieni jõuaks.

Viited:

http://seafoodhealthfacts.org/pdf/seafood-nutrition-hp-nutrient-chart.pdf
“Seafood Handbook: The Comprehensive Guide to Sourcing, Buying and Preparation” (2009).
http://www.healthcastle.com/seafood-fish-myths.shtml
http://www.healthcastle.com/cholesterol.shtml
http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/myth-or-fact-avoiding-seafood-will-help-you-to-lower-your-blood-cholesterol.html#b

Comments